Definition

Failure to use developmentally-anticipated speech sounds (eg errors in the production, use, expression or organization of sound, substitutions or omissions of sounds).

Epidemiology

This disorder is more common in boys. About 3% of preschool children and 2% of children aged 6-7 have a phonic disorder. From the age of 17, only 0.5% of the population is affected. Evolving phonological disorders may occur in conjunction with other communication disorders, such as stuttering, SLI, or developmental apraxia of speech.

Characteristics

  • Syllabus simplifications (e.g., lapa instead of wardrobe)
  • Shed replications (e.g., price instead of a box)
  • Omissions of phonemes or symphonic complexes (eg, instead of carrot, instead of home)
  • Shuffle phonemes (for example, bolt instead of a book)
  • Replacement of phonemes (eg, sea instead of sea, instead of a wheel instead of a tree, instead of a tree, instead of know)
  • Violation of phonemes

Πρόγνωση

Σχετικά με την πρόγνωση, η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών που παρουσιάζουν αρθρωτικές – φωνολογικές διαταραχές ολοκληρώνουν το πρόγραμμα τους με απόλυτη επιτυχία.

Βέβαια, μελέτες σε φυσιολογικά αναπτυσσόμενα παιδιά απέδειξαν ότι οι καλές γλωσσικές δεξιότητες είναι δείκτης πρόγνωσης της σχολικής απόδοσης αργότερα (Share 1995), ενώ αντίστοιχες έρευνες σε παιδιά µε µαθησιακές διαταραχές έδειξαν καθυστέρηση στην ανάπτυξη της γλώσσας τόσο σε φωνολογικό επίπεδο όσο και στο εύρος του λεξιλογίου και στην προφορική έκφραση (Gallagher, Frith & Snowling).

Ακόμη, έρευνες έχουν αποδείξει πως το παιδί του νηπιαγωγείου που δεν έχει επαρκώς κατανοήσει την έννοια του συλλαβισμού ,της κατηγοριοποίησης, και άλλες χωροχρονικές έννοιες της προσχολικής ηλικίας, δεν προφέρει όλους τους ήχους της ελληνικής γλώσσας και ο λόγος του είναι λακωνικός ή ασαφής, θα αντιμετωπίσει μεγαλύτερη δυσκολία στην αφομοίωση της ύλης στην πρώτη δημοτικού, από τον συνομήλικό του ο οποίος έχει κατακτήσει τα παραπάνω.