Εργοθεραπεία και Καλοκαιρινές Δραστηριότητες
Το καλοκαίρι είναι για τα παιδιά μία περίοδος ανεμελιάς και παιχνιδιού. Όμως για πολλούς γονείς και επαγγελματίες υγείας που υποστηρίζουν παιδιά με αναπτυξιακές ή λειτουργικές δυσκολίες, γεννάται το ερώτημα: πώς μπορεί να συνεχιστεί η πρόοδος που έχει επιτευχθεί κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους; Η απάντηση είναι απλή: μέσα από καλοκαιρινές δραστηριότητες που ενσωματώνουν εργοθεραπευτικές αρχές.
Τι είναι η Εργοθεραπεία
Η εργοθεραπεία είναι μια επιστήμη υγείας που στοχεύει στην ενίσχυση της λειτουργικότητας και της ανεξαρτησίας των ατόμων μέσα από «έργα» – δηλαδή, στοχευμένες και νοηματοδοτημένες δραστηριότητες. Στην παιδική ηλικία, οι δραστηριότητες αυτές συχνά έχουν τη μορφή παιχνιδιού, μάθησης ή φροντίδας εαυτού.
Όπως αναφέρει η Αμερικανική Ένωση Εργοθεραπευτών (AOTA, 2020), το παιχνίδι αποτελεί κύριο μέσο παρέμβασης για τα παιδιά, αφού διευκολύνει την ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσα από φυσικά περιβάλλοντα.
Καλοκαίρι: Μια Ευκαιρία για Θεραπευτικό Παιχνίδι
Το καλοκαίρι αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για τα παιδιά να εξασκήσουν δεξιότητες μέσα από ελεύθερο παιχνίδι, χωρίς την πίεση των σχολικών υποχρεώσεων. Η εργοθεραπεία μπορεί να «μεταμφιεστεί» σε καθημερινές καλοκαιρινές εμπειρίες, κάνοντας τη μάθηση διασκεδαστική και φυσική.
Παραδείγματα δραστηριοτήτων:
- Παιχνίδι στην άμμο (Αδρή κινητικότητα, αισθητηριακή ρύθμιση)
- Ποδηλασία (Ισορροπία, προγραμματισμός κινήσεων)
- Νερομαχίες (Συντονισμός, ενδυνάμωση, αισθητηριακή επεξεργασία)
- Δημιουργικές κατασκευές (Λεπτή κινητικότητα, οπτικοκινητικός συντονισμός)
- Καλοκαιρινή μαγειρική (Εκτελεστικές λειτουργίες, αυτοεξυπηρέτηση)
- Στήσιμο σκηνής / κατασκήνωση (Σχεδιασμός, συνεργασία, αυτονομία)
Στόχοι που Εξυπηρετούνται:
- Διατήρηση και ενίσχυση αποκτηθέντων δεξιοτήτων
- Αισθητηριακή οργάνωση και ρύθμιση
- Κοινωνική αλληλεπίδραση
- Ενίσχυση αυτοεκτίμησης
Ο Ρόλος του Εργοθεραπευτή το Καλοκαίρι:
- Παροχή εξατομικευμένων οδηγιών
- Δημιουργία καλοκαιρινού προγράμματος
- Προτάσεις δραστηριοτήτων χαμηλού κόστους
- Υποστήριξη γονέων στη διαχείριση δυσκολιών
Συμπέρασμα:
Το καλοκαίρι δεν χρειάζεται να είναι «διάλειμμα» από την ανάπτυξη – μπορεί να είναι ένα παράθυρο ευκαιριών. Μέσα από απλές, δημιουργικές και ευχάριστες δραστηριότητες, η εργοθεραπεία βρίσκει χώρο να ανθίσει στο φυσικό περιβάλλον του παιδιού. Το παιχνίδι είναι θεραπεία. Και το καλοκαίρι, το παιχνίδι είναι παντού.
Με εκτίμηση
Δέλια Κυριακή,
Εργοθεραπεύτρια
Βιβλιογραφία:
- American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational Therapy Practice Framework: Domain and Process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy, 74(Suppl. 2), 7412410010p1–7412410010p87.
- Case-Smith, J., & O’Brien, J. C. (2015). Occupational Therapy for Children and Adolescents (7th ed.). Elsevier.
- Bundy, A., Lane, S. J., & Murray, E. A. (2002). Sensory Integration: Theory and Practice (2nd ed.). F.A. Davis.
- Parham, L. D., & Fazio, L. S. (2008). Play in Occupational Therapy for Children.