Εργοθεραπεία και Καλοκαιρινές Δραστηριότητες

Το καλοκαίρι είναι για τα παιδιά μία περίοδος ανεμελιάς και παιχνιδιού. Όμως για πολλούς γονείς και επαγγελματίες υγείας που υποστηρίζουν παιδιά με αναπτυξιακές ή λειτουργικές δυσκολίες, γεννάται το ερώτημα: πώς μπορεί να συνεχιστεί η πρόοδος που έχει επιτευχθεί κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους; Η απάντηση είναι απλή: μέσα από καλοκαιρινές δραστηριότητες που ενσωματώνουν εργοθεραπευτικές αρχές.

Τι είναι η Εργοθεραπεία

Η εργοθεραπεία είναι μια επιστήμη υγείας που στοχεύει στην ενίσχυση της λειτουργικότητας και της ανεξαρτησίας των ατόμων μέσα από «έργα» – δηλαδή, στοχευμένες και νοηματοδοτημένες δραστηριότητες. Στην παιδική ηλικία, οι δραστηριότητες αυτές συχνά έχουν τη μορφή παιχνιδιού, μάθησης ή φροντίδας εαυτού.

Όπως αναφέρει η Αμερικανική Ένωση Εργοθεραπευτών (AOTA, 2020), το παιχνίδι αποτελεί κύριο μέσο παρέμβασης για τα παιδιά, αφού διευκολύνει την ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσα από φυσικά περιβάλλοντα.

Καλοκαίρι: Μια Ευκαιρία για Θεραπευτικό Παιχνίδι

Το καλοκαίρι αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για τα παιδιά να εξασκήσουν δεξιότητες μέσα από ελεύθερο παιχνίδι, χωρίς την πίεση των σχολικών υποχρεώσεων. Η εργοθεραπεία μπορεί να «μεταμφιεστεί» σε καθημερινές καλοκαιρινές εμπειρίες, κάνοντας τη μάθηση διασκεδαστική και φυσική.

Παραδείγματα δραστηριοτήτων:

  • Παιχνίδι στην άμμο (Αδρή κινητικότητα, αισθητηριακή ρύθμιση)
  • Ποδηλασία (Ισορροπία, προγραμματισμός κινήσεων)
  • Νερομαχίες (Συντονισμός, ενδυνάμωση, αισθητηριακή επεξεργασία)
  • Δημιουργικές κατασκευές (Λεπτή κινητικότητα, οπτικοκινητικός συντονισμός)
  • Καλοκαιρινή μαγειρική (Εκτελεστικές λειτουργίες, αυτοεξυπηρέτηση)
  • Στήσιμο σκηνής / κατασκήνωση (Σχεδιασμός, συνεργασία, αυτονομία)

 Στόχοι που Εξυπηρετούνται:

  • Διατήρηση και ενίσχυση αποκτηθέντων δεξιοτήτων
  • Αισθητηριακή οργάνωση και ρύθμιση
  • Κοινωνική αλληλεπίδραση
  • Ενίσχυση αυτοεκτίμησης

Ο Ρόλος του Εργοθεραπευτή το Καλοκαίρι:

  • Παροχή εξατομικευμένων οδηγιών
  • Δημιουργία καλοκαιρινού προγράμματος
  • Προτάσεις δραστηριοτήτων χαμηλού κόστους
  • Υποστήριξη γονέων στη διαχείριση δυσκολιών

Συμπέρασμα:

Το καλοκαίρι δεν χρειάζεται να είναι «διάλειμμα» από την ανάπτυξη – μπορεί να είναι ένα παράθυρο ευκαιριών. Μέσα από απλές, δημιουργικές και ευχάριστες δραστηριότητες, η εργοθεραπεία βρίσκει χώρο να ανθίσει στο φυσικό περιβάλλον του παιδιού. Το παιχνίδι είναι θεραπεία. Και το καλοκαίρι, το παιχνίδι είναι παντού.

Με εκτίμηση

Δέλια Κυριακή,

Εργοθεραπεύτρια

Βιβλιογραφία:

  • American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational Therapy Practice Framework: Domain and Process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy, 74(Suppl. 2), 7412410010p1–7412410010p87.
  • Case-Smith, J., & O’Brien, J. C. (2015). Occupational Therapy for Children and Adolescents (7th ed.). Elsevier.
  • Bundy, A., Lane, S. J., & Murray, E. A. (2002). Sensory Integration: Theory and Practice (2nd ed.). F.A. Davis.
  • Parham, L. D., & Fazio, L. S. (2008). Play in Occupational Therapy for Children.