Οθόνες και Παιδική Ανάπτυξη: Πού Τραβάμε τη Γραμμή;
Ζούμε στην εποχή της οθόνης: κινητά, tablets, τηλεοράσεις και υπολογιστές υπάρχουν παντού. Δεν είναι λίγες οι φορές που ένα επεισόδιο κινουμένων σχεδίων γίνεται «σωσίβιο» για τον γονιό που χρειάζεται ένα διάλειμμα — και αυτό είναι απόλυτα κατανοητό! Τι γίνεται όμως όταν η οθόνη σταδιακά γίνεται παρέα, παιχνίδι και… νταντά;
Η Επίδραση στην Ανάπτυξη
Η υπερβολική έκθεση σε οθόνες, ειδικά σε μικρές ηλικίες (0-6), έχει συνδεθεί με:
- Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου
- Μείωση της συγκέντρωσης και της προσοχής
- Μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες και παιχνίδι με συνομήλικους
- Δυσκολία στον ύπνο και αύξηση άγχους
Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσα από πραγματικές εμπειρίες: αγγίζοντας, αλληλεπιδρώντας, παίζοντας, ρωτώντας, δοκιμάζοντας. Καμία εφαρμογή, όσο εκπαιδευτική κι αν είναι, δεν μπορεί να αντικαταστήσει το ζωντανό παιχνίδι, την ανθρώπινη επαφή και τη φυσική κίνηση.
Και Τελικά… Πόσο Είναι Πολύ;
Σύμφωνα με παιδιατρικές και αναπτυξιακές κατευθύνσεις
- Παιδιά κάτω των 2 ετών: καθόλου οθόνη, εκτός από βιντεοκλήσεις με συγγενείς.
- Παιδιά 2–5 ετών: έως 1 ώρα την ημέρα, με παρουσία γονέα.
- Παιδιά άνω των 6 ετών: ο χρόνος πρέπει να είναι ελεγχόμενος, να μην επηρεάζει τον ύπνο, τη φυσική δραστηριότητα και τις υποχρεώσεις τους.
Τι Μπορεί να Κάνει ο Γονέας;
- Δημιουργήστε «ζώνες χωρίς οθόνη» στο τραπέζι, στο υπνοδωμάτιο και στις βόλτες
- Δώστε το καλό παράδειγμα. Αν βλέπουν εσάς να κοιτάτε συνεχώς την οθόνη θα κάνουν το ίδιο.
- Αντικαταστήστε την οθόνη με παιχνίδι, ζωγραφική, μουσική, παραμύθια, κουκλοθέατρο.
- Θυμηθείτε: οι δεξιότητες που χτίζονται μακριά από την οθόνη είναι αυτές που θα μείνουν μια ζωή.
Στο θεραπευτήριό μας, βλέπουμε καθημερινά πόσο σημαντική είναι η ποιότητα αλληλεπίδρασης για την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών. Οι οθόνες δεν είναι «εχθρός», αλλά εργαλεία που χρειάζονται μέτρο και καθοδήγηση. Και η γραμμή… τραβιέται από εμάς!
Με εκτίμηση
Ευαγγελία Σταφίδα